הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

מעסיקים עובדים זרים? הנה מה שחשוב לדעת על הפנסיה שלהם

מעסיקים עובדים זרים בחברה שלכם או אפילו במסגרת משק הבית שלכם? אם התשובה חיובית, המשמעות היא שבנוסף למשכורת שאתם משלמות ומשלמים להם, חלה עליכם חובה גם להפקיד להם לפנסיה. איך מפקידים להם לפנסיה ומה עושים בסיום העבודה? הנה מה שצריך לדעת על הפקדות לפנסיה לעובדים זרים בפוסט קליל הרבה יותר מהרגיל ;-). 

איך מפקידים לפנסיה לעובדים זרים?

מה אומר החוק

החל משנת 2008 חלה בישראל חובת הפקדה לפנסיה לעובדים שכירים. העובדים הזרים הם עובדים שכירים לכל דבר וענין ולכן מעסיק שלא מפקיד עבורם לפנסיה למעשה עובר על החוק על כל המשתמע מכך. חשוב להבין ש"מעסיק" הוא לא רק חברות או ארגונים אלא גם משקי בית פרטיים שמעסיקים עובדים זרים כעובדים סיעודיים, נקיון וכיו"ב. 

איך מפקידים פנסיה לעובדים זרים?

במרבית המקרים, העובדים הזרים יפרשו לפנסיה במולדתם ולא בישראל, ולכן למרות החובה להפקיד להם גם לרכיב התגמולים וגם לרכיב הפיצויים, נדרשו התאמות כדי שההפקדות יתאימו לנסיבות המיוחדות שלהם. 

בעוד שעבור עובדים שאינם עובדים זרים, ברירת המחדל על פי הסדר פנסיית חובה היא הפקדת מעסיק לקרן פנסיה מקיפה, עבור העובדים הזרים ברירת המחדל היא קופת גמל, מוצר שבניגוד לקרן פנסיה מקיפה, מיועד רק לחיסכון עבור הפנסיה ואינו כולל כיסויים ביטוחיים למקרי נכות או פטירה לא עלינו.

הסדר לעובדי ענף הבניה, הסיעוד או טכנולוגיה יחודית

ענפים אלה הם ענפים המאופיינים בכמות עובדים זרים גדולה יחסית. לכן, עבור עובדים בענפים אלה נפתח בבנק מזרחי טפחות חשבון "פיקדון חודשי למעסיקי עובדים זרים" אליו יכולים המעסיקים בענפים אלה לבצע את ההפקדות. 

ההפקדות לפיקדון זה כוללות הפקדה על חשבון המעסיק בלבד עבור רכיב תגמולי מעסיק, הפקדת רכיב הפיצויים וללא הפקדה של רכיב תגמולי עובד. הכספים עוברים לידיו של העובד הזר שרשאי למשוך את הכספים בתום תקופת השהיה של העובד. 

עובדים בענף המלונאות

במסגרת צו הרחבה משנת 2019 בענף המלונאות, נקבע כי מי שמעסיק עובדים זרים בענף זה, נדרשים להפקיד עבורם פיקדון חודשי המורכב מהפקדה לרכיב תגמולי מעסיק והפקדה לרכיב פיצויים, למעט בנוגע לעובדים יומיים. 

מה לגבי מסתננים?

בשנים האחרונות יש לא מעט "מסתננים" בישראל, כלומר מי שהגיעו לארץ ללא אישורים וברחו מארץ מולדתם לעיתים ללא תעודות כלל. לאור העובדה שמדובר בסוג של עובדים לא חוקיים אכן עלתה שאלה בנוגע לחובת ההפקדה לפנסיה עבור מסתננים אלא שבשנת 2017 קבע בית הדין לעבודה כי החובה להפקיד עבור עובד זר חלה גם על מי שמעסיק מסתננים. 

משקי בית פרטיים

אם אתם מעסיקים בבית שלכם עובדים סיעודיים או מנקים או מבשלים או כל דבר אחר, זה אומר שגם אתם נחשבים מעסיקים לכל דבר וההנחיות האלו כולל החובה להפקיד עבורם לפנסיה, חלות גם עליכם. 

שימו לב: אם אתם מעסיקים עובדי סיעוד עבור מי שהוכר כזכאי לגמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, סביר להניח שתהיו זכאים לקבל החזר מהמוסד לביטוח לאומי של שכר העובד. 

ומה לגבי עובדי סיעוד או משק בית המועסקים דרך סוכנות?

אם התקשרתם עם סוכנות מסוימת שלה אתם משלמים ודרכה הגיעו עובדי הסיעוד או עובדי משק הבית, ככלל הסוכנות נחשבת המעסיק של אותם עובדים והיא זו האחראית לביצוע ההפקדות לחיסכון הפנסיוני. 

יחד עם זאת מומלץ לוודא שהסוכנות אכן עושה זאת ובמידת הצורך, לבקש את הרשיון הרשמי שלה המעיד על כך שהיא סוכנות רשמית בעלת היתר. 

שנמשיך את הרומן?

רוצה להמשיך ולהכיר יותר לעומק את עולם החיסכון הפנסיוני ולקרוא גם את הפוסטים הבאים?

רישום לרשימת הדיוור דואג בדיוק לזה ;-).

איך נרשמים? עם המייל עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה. 

אהבתם? אשמח אם תשתפו

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן