הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

מה קורה לפנסיה בתקופות משברים ואינפלציה

בחודשים האחרונים חווה העולם כולו משבר כלכלי שמלווה גם באינפלציית שיא של השנים האחרונות. שוק ההון חווה ירידות במרבית המדדים המובילים, ירידות שמשפיעות על החסכונות וההשקעות שלנו שביניהם גם החיסכון הפנסיוני. האינפלציה משפיעה גם היא על ערך החיסכון שלנו. מה המשמעות של הירידה בשווקים, איך פוגעת האינפלציה בחיסכון הפנסיוני, מי הכי נפגע מהאינפלציה והאם יש מה לעשות?

אינפלציה, ירידות, ושחיקה של הפנסיה

מהי אינפלציה

אינפלציה שנקראת בעברית "פיחות" היא עלייה עקבית ומתמשכת של רמת המחירים. המשמעות הפשוטה של אינפלציה היא שאותה כמות כסף, מספיקה לרכישה של פחות דברים. בתקופה האחרונה חוות העולם אינפלציה משמעותית כתוצאה ממספר גורמים וביניהם משבר הקורונה והמלחמה המתמשכת בין רוסיה ואוקראינה. בישראל חצתה האינפלציה את שיעור ה-5% והגיעה לשפל מזה כ-14 שנה.

ומה קורה לפנסיה?

החיסכון הפנסיוני שלנו מושקע בשוק ההון במטרה להשיג לנו תשואות, להגדיל את החיסכון כדי שבבוא היום גם הקצבה החודשית שלנו תהיה גבוהה יותר. קרנות הפנסיה מציעות מגוון רחב של מסלולי השקעה בעלי מדיניות השקעה שונה ובטווח רחב: ממסלולים שרוב (אם לא כל) ההשקעה בהם היא השקעה במניות, ועד מסלולים סולידיים שמושקעים בעיקר במזומנים ואג"ח. כל חוסך וחוסכת יכולים לבחור באיזה מסלול השקעה לחסוך, אבל במידה ולא נעשתה בחירה כזו, קרנות הפנסיה ישבצו אותנו במסלולי השקעה בהתאם לגיל שלנו: ככל שהגיל צעיר יותר המסלול יהיה מסלול בעל שיעור מנייתי גבוה יותר. ככל שהגיל מתקרב לגיל הפרישה, המסלול יהיה מסלול סולידי יותר עם השקעות במזומן ובאג"ח ממשלתי.

בתקופה האחרונה אנחנו עדים בנוסף לאינפלציה, גם לירידות חדות בשוק ההון במרבית המדדים המובילים וזה בהחלט מתבטא גם בחיסכון הפנסיוני. כמעט כל מי שפתחו לאחרונה את הדו"ח התקופתי הבחינו בשורת ההפסד שלא פסחה כמעט על שום מסלול השקעה.

אבל למרות שעל פניו נראה שחוסכים צעירים שמסלולי ההשקעה שלהם מוטים יותר לכיוון מנייתי ספגו ירידות חדות יותר, הפגיעה הקשה יותר כרגע היא דווקא בקהל המבוגר שלקראת גיל הפנסיה, למרות שמסלולי ההשקעה אצלו לרוב סולידיים יותר.

הסיבה לכך היא שכל מי שעדיין לא פורש לפנסיה ויש לפניו שנות חיסכון רבות עדיין לא נפגע מהירידות. כרגע ההפסד הוא על הנייר בלבד, ואם ללמוד מהיסטוריית כל המשברים הקודמים שהיו בשוק ההון, זו רק שאלה של זמן עד ששוק ההון יתקן את עצמו והערכים ישובו להיות גבוהים, ויעלו עוד יותר.

הקהל הבוגר יותר שנמצא לקראת גיל פרישה נפגע בכמה אופנים: החיסכון שלו שמושקע בעיקר במזומן ואגרות חוב שווה פחות בגלל האינפלציה. מעט ההשקעה שהייתה לו במניות (אם הייתה), ירדה כתוצאה מהנפילות בשוק ההון. ולכל מי שאמור לצאת לפנסיה ממש בקרוב, אין מספיק זמן בשביל להמתין עד שהשוק יתקן את עצמו, עד שהכלכלה תשתקם והאינפלציה תרד משמעותית. בנוסף לכל אלה, יש את עליית המחירים מסביב. מה שאומר שאותו פנסיונר שנאלץ לצאת עכשיו לפנסיה ולהמיר את החיסכון שלו לקצבה נפגע בעצם פעמיים: הקצבה שלו תהיה נמוכה יותר ובנוסף היא תספיק לו לפחות רכישות בגלל עליית המחירים.

אז מה אפשר לעשות?

למרבה הצער אין כאן פתרונות קסם. הדבר הכי נכון שאפשר לעשות הוא לחכות. עבור הצעירים, ההמתנה היא עד יעבור זעם בשווקים והם יתחילו לטפס שוב לערכים המוכרים והטובים. עבור הקהל המבוגר המטרה העיקרית היא להצליח להמתין ולמשוך את מועד הפרישה כמה שאפשר עד להתמתנות האינפלציה. הרבה סבלנות ואורך רוח אבל אם לצטט את טונה: "גם זה יעבור".

אהבתם? אשמח אם תשתפו

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן