הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

תיקון 190 הוא הדבר הכי קרוב לקופת גמל הונית

"תיקון 190" הוא ביטוי לאחד משינויי החקיקה הגדולים ביותר שנעשו פה בשנים האחרונות: תיקון 190 לפקודת מס הכנסה שכלל הרבה מאוד תיקונים, שינויים ועדכונים לחוק המיושן הזה, ואחד התיקונים החשובים והלא מספיק מדוברים (לפחות בעיני…) הוא התיקון שמחזיר במידה מסוימת את קופות הגמל ההוניות על המפה, ומאפשר בתנאים מסוימים משיכה הונית מהחיסכון תוך תשלום מס מופחת. 

מהו "תיקון 190" ומהם התנאים למשיכה הונית מקופת גמל

רגע של היסטוריה

אי אפשר לדבר על תיקון 190 מבלי להזכיר את ההיסטוריה ואת הגלגולים השונים שעברו קופות הגמל בעשורים האחרונים. אם הגיל שלכם דומה לשלי (מודל 1980 😉), ייתכן שאתם עוד זוכרים את הימים שאנשים לא מיהרו לחסוך בקרנות פנסיה, אלא חסכו בקופות גמל שהם פתחו על שמם, על שמות הילדים, הדוד, הדודה, החמה וכל קרוב משפחה קרוב יותר או פחות…

אלא שאז הגיעה שנת 2008, שנה שהייתה מאופיינת בהרבה מאוד רפורמות בענף החיסכון הפנסיוני (בין היתר רפורמת פנסיה חובה לשכירים). החל משנת 2008 נקבע כי אי אפשר יותר למשוך את הכספים בקופת גמל במשיכה הונית, וכי הדרך לממש את הכספים היא על ידי ניודם למכשיר פנסיוני שמשלם קצבה חודשית, צעד שבמידה מסוימת קבר את קופות הגמל משום שהוא ביטל את ההבדל המשמעותי ביותר שלהן ביחס לקרן פנסיה. 

השנים חלפו, ממשלות התחלפו וביקורות נשמעו, וברקע כל אלו, נחקק תיקון 190. 

מה נקבע בתיקון 190 בנוגע לקופות גמל

תיקון 190 מתייחס לחיסכון בקופת גמל והוא קובע שמי שעומד בתנאים המצטברים האלה, יוכל למשוך כספים במשיכה הונית מקופת גמל תוך תשלום מס מופחת:

  • עבר או עברה את גיל 60
  • צבר או צברה רובד ראשוני לקצבה שנקרא "סכום הקצבה המזערי" ממוצר פנסיוני קצבתי (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים קצבתי). נכון לשנת 2022 סכום הקצבה המזערי  עומד על סך 4,606 ש"ח. 

היה והתקיימו שני התנאים האלה, ניתן לבצע משיכה הונית מקופת הגמל ולשלם מס רווחי הון בשיעור 15% נומינאלי במקום השיעור הרגיל העומד על 25% ריאלי. 

מה היתרונות בהפקדה לפי תיקון 190

  • תשלום מס מופחת
  • מעבר בין מסלולי השקעה לא נחשב אירוע מס
  • דמי ניהול מהצבירה בלבד
  • אין דרישת מינימום להפקדה
  • אפשר לבחור אם לממש את הכספים על דרך של קצבה או משיכה הונית, או שילוב ביניהם
  • העברת הכספים למוטבים או יורשים לפי בחירת הלקוח במקרה של פטירה
  •  המוטבים או היורשים ייהנו מפטור ממס רווחי הון היה והחוסך נפטר לפני גיל 75 (לאחר גיל 75, הם יחויבו במועד המימוש במס רווחי הון בשיעור 15% על הרווח הנומינאלי ).
מה זה תיקון 190

מה ההבדל בין נומינאלי לריאלי

ריבית נומינלית היא ריבית שלא צמודה למדד בעוד שריבית ריאלית היא ריבית נומינלית שהותאמה לשינויי האינפלציה או למדד מוסכם אחר. 

מההגדרה אפשר להבין, שלא תמיד עדיף ריבית נומינלית על פני ריאלית. אבל כל עוד סביבת הריבית נמוכה, במרבית המקרים תשלום מס של 15% ריבית נומינלית יהיה נמוך יותר מאשר 25% ריבית ריאלית ואני בטוחה שתסכימו איתי שפחות מיסים, נשמע מקסים 😊

האם ההטבה חלה על כל סכום המשיכה

כדי למשוך כספים במשיכה חד פעמית לפי תיקון 190, נדרש להראות כי קיימת ברשותנו קצבה חודשית העולה על "סכום הקצבה המזערי". סכום זה מתעדכן מדי שנה, ונכון ל-2022 הוא עומד על סך 4,606 ש"ח. 

בנוסף, הטבות המס מוענקות על כספים שהופקדו מעבר ל"רובד הראשוני". "הרובד הראשוני" עומד על סך של 35,244 ש"ח נכון לשנת 2022. ניתן ליהנות מהטבות המס גם על כספי ה"רובד הראשוני", בתנאי שבאותה שנת מס נעשתה הפקדה חודשית בשיעור של 16.5% מסך ההכנסה של החוסך למוצר פנסיוני אחר. 

שנמשיך את הקשר?

נהנית מהפוסט? אשמח לראות אותך גם ברשימת הדיוור של הבלוג. 

עוד קצת למטה, נמצאת לשונית ההרשמה למייל 👇

אהבתם? אשמח אם תשתפו

6 תגובות

  1. לימור פיטלסון הגב

    וואו הילה, תודה על מידע חשוב שמוגש בצורה נוחה ופשוטה!

  2. רוני הגב

    תודה! למדתי משהו חדש 😍

  3. אפרת שיבולי הגב

    איזה פוסט עם ערך, חידשת לי המון. תודה הילה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן