הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

בחנו את עצמכם – איזה מן מוצר פנסיוני אתם

מה ההבדל בין קרן פנסיה לקופת גמל

עד שנת 2008 ההבדל בין המוצר קרן פנסיה לבין המוצר קופת גמל היה ברור: שניהם היו מוצרים שמיועדים לפנסיה אבל קרן פנסיה משלמת כל חודש קצבה, ומקופת גמל אפשר היה למשוך את כל הכסף במשיכה חד פעמית ובפטור ממס.

אלא שבישראל כמו בישראל, ראה משרד האוצר כי חלק גדול מהפנסיונרים שמשכו את הכספים מקופת גמל לא באמת שמרו אותם לקיום עד הפנסיה. במקום, הם שילמו על חתונה לילדים, נתנו להם כסף לדירה, יצאו לטיול מסביב לעולם וחמש שנים אחר כך – נגמר הכסף….

לכן החליטה מדינת ישראל לעשות מעשה, והחל משנת 2008 כל כסף שמופקד בקופת גמל, ניתן יהיה למשוך אותו בגיל הפנסיה רק אחרי שיעבירו אותו למוצר שמשלם קצבה (כמו קרן פנסיה).

מאז שנת 2008 לאור העובדה שאת הכסף משני המוצרים האלה אפשר למשוך רק כקצבה חודשית, ההבדל בין קופת גמל לקרן פנסיה הוא הרבה פחות ברור ולא תמיד קל להבין למי מתאים בכל זאת להפקיד בקופת גמל גם היום, ולמי מתאים קרן פנסיה.

אז כדי לעשות מעט סדר בהרבה בלאגן, הגעתי כדי לעזור, עם שאלון קטן, קליל ויש שיאמרו אף מהנה, שיעזור לכל אחד להבין אם הוא היה מוצר פנסיוני, איזה מוצר הוא היה ;-).

כיסוי ביטוחי: כן או לא

קרן פנסיה מקיפה היא מוצר שכולל בתוכו באופן מובנה גם כיסוי ביטוחי ומי שמתחת לגיל 60, לא יכול לוותר עליו.

הכיסוי הביטוחי מורכב משניים: כיסוי ביטוחי מפני אובדן כושר עבודה וכיסוי ביטוחי לשאירים (בן\בת זוג וילדים עד גיל 21) במקרה של פטירה. לרווקים או גרושים\אלמנות ואלמנים יש אפשרות לוותר על הכיסוי הביטוחי לשאירים, אולם על הכיסוי הביטוחי מפני אובדן כושר עבודה לא ניתן לוותר. אם הכיסוי הזה חשוב לכם, קרן פנסיה היא המוצר שבו מקבלים אותו כחלק מהמוצר והעלות שלו היא העלות הזולה ביותר שיש.

אבל אם אין לכם שום ענין בכיסוי ביטוחי, או שיש לכם כבר כיסוי ביטוחי במקום אחר והוא מספק אתכם, והמוצר הפנסיוני שאתם מחפשים הוא כזה שישמש אך ורק כחיסכון לגיל פרישה, אז קופת גמל היא אלטרנטיבה ראויה.

[לקריאה נוספת על איך השתנו הכיסויים הביטוחיים בקרן פנסיה בעקבות התקנון האחיד לחצו כאן]

הפקדה חד פעמית או הפקדה חודשית קבועה

הפקדה חודשית קבועה (למשל בהוראת קבע) מתאימה לכל מוצר. אבל אם אתם מעדיפים להפקיד אחת לכמה חודשים או פעם אחת בשנה באופן מרוכז, אז קופת גמל היא ככל הנראה המוצר שיתאים לכם יותר.

כל המרבה, הרי זה משובח

אחד היתרונות במוצר פנסיוני הוא שמעבר בין מסלולי השקעה לא נחשב אירוע מס ולא צריך לשלם מס רווחי הון או כל קנס אחר במועד העברת המסלולים. אם מגוון רחב של מסלולי השקעה הוא אחד הדברים החשובים לכם ביותר, ייתכן מאוד שתעדיפו קופת גמל על פני קרן פנסיה.

אמנם גם קרנות הפנסיה מציעות מגוון מסלולי השקעה, יש חברות שיותר ויש חברות שפחות, אולם קופות גמל שבאופן מסורתי נוהלו על ידי בתי השקעות, לרוב מאופיינות במגוון הרבה יותר רחב של מסלולי השקעה ותמהילי השקעה שונים והאופציה למתקדמים ומיטיבי לכת שאוהבים לנהל לעצמם את תיק ההשקעות, היא קופת גמל בניהול אישי (IRA).

להיות או להיות – אג"ח מיועדות

אי אפשר לדבר על ההבדלים בין קרן פנסיה לקופת גמל מבלי להזכיר את אג"ח המיועדות.

מה זה אג"ח מיועדות?

אג"ח מיועדות הן בעצם סבסוד של המדינה שמעניקה תשואה מובטחת על חלק מתיק ההשקעות. מסיבות היסטוריות, המדינה העניקה כבר לפני עשרות שנים אג"ח מיועדות רק לקרנות פנסיה וכיום בקרנות פנסיה מקיפות שיעור אג"ח המיועדות עומד על 30% מתיק הנכסים והתשואה המובטחת שאג"ח המיועדות מעניקה עומדת על שיעור של 4.68%.

מתי זה טוב?

אגרות החוב המיועדות הן עוגן בתוך ים אי הוודאות. הכספים של כולנו מושקעים בשוק ההון וההבדל בין האחד לשני הוא מידת הסיכון של ההשקעה, כאשר ככל שההשקעה היא בנכסים מניתיים כך היא תנודתית יותר, נחשבת מסוכנת יותר, אבל גם יכולה להשיג תשואה גבוהה יותר.

אג"ח המיועדות מעניקות תשואה מובטחת בכל מקרה ובכל מצב. לכן, כאשר השווקים נמוכים במיוחד או בעיתות משבר, עולה כוחן של אג"ח המיועדות וההשפעה שיש לאותה תשואה מובטחת על התיק היא גדולה יחסית.

מצד שני, מי שלפניו שנות חיסכון רבות ויש בפניו האפשרות להשקיע במסלול מנייתי שיכול להשיג תשואה כפולה ואף למעלה מכך, לא בהכרח זקוק לאותו עוגן שיכול גם למשוך את התיק למטה.

אג"ח מיועדות ניתנות כיום רק לחוסכים בקרנות הפנסיה המקיפות. לכן מי שחשוב לו שהן יהיו חלק מהרכב ההשקעה שלו, צריך לבחור בקרן פנסיה מקיפה.

דמי ניהול

שיעור דמי הניהול בקרן פנסיה ובקופת גמל שונה האחת מהשניה. ככלל דמי ניהול נגבים משני רכיבים: רכיב אחד מההפקדה ורכיב שני אחת לשנה מסך הצבירה.

דמי הניהול המקסימליים שניתן לגבות בקרן פנסיה מקיפה עומדים על שיעור של 6% מההפקדה ו-0.5% מסך החיסכון.

דמי הניהול המקסימליים שניתן לגבות בקופת גמל עומדים על שיעור של 4% מההפקדה ו-1.05% מסך החיסכון.

המשמעות היא שמי שיש לו צבירה גבוהה מאוד בחשבון, צריך לחשוב גם על משמעות שיעור דמי הניהול שנגבים מידי שנה על החיסכון. אמנם מעטים הם החוסכים שמשלמים דמי ניהול מלאים וכמעט כולם נהנים היום מהנחות, אבל לאור העובדה שנקודת הפתיחה היא פער של למעלה מפי 2 בדמי הניהול שנגבים מהצבירה, יש להניח שגם לאחר שניתנת הנחה, עדיין יוותר פער לטובת קרן פנסיה מקיפה.

תמיד אפשר גם לפצל

לא תמיד חייבים לבחור. לפעמים, אפשר גם לפצל. ואם ההכנסה החודשית שלכם עולה על 20,000 ש"ח, ממילא לא תוכלו להפקיד מעבר לזה בקרן פנסיה מקיפה ואת היתרה שמעבר ל -20,000 ש"ח תדרשו להפקיד במוצר אחר.

שנשמור על קשר?

אם נהנית מהפוסט, החכמת, למדת ותרצה לשמוע עוד ממני,

אשמח לראות אותך ברשימת הדיוור של "פנסיה בסטילטו" עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה.

ואשמח גם ל"לייק" בעמוד הפייסבוק של "פנסיה בסטילטו".

אהבתם? אשמח אם תשתפו

3 תגובות

  1. רוני הגב

    תודה על ההסברים! אני ממש הולכת לאיבוד בעולם הזה

  2. יפעת חן כהן הגב

    טוב, את גאון!
    תודה על ההנגשה של הנושא המסובך הזה בדרך כה חיננית!

  3. ety hadar הגב

    הסברת את החומר ה"יבש" הזה בצורה נהדרת.
    מידע מועיל ביותר!

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן