הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

האם מי שחלה בקורונה זכאי לקצבת נכות מקרן הפנסיה?

אחת השאלות החשובות מאז שהתפרץ בסערה אל חיינו נגיף הקורונה, היא מה מגיע לנו ומהן הזכויות שלנו במקרה שבו חס וחלילה חלינו בנגיף. באופן כללי הזכויות שלנו מורכבות מכמה רבדים ומוסדות שונים שלכל אחד מהם, כללים אחרים ותנאי זכאות שונים: המוסד לביטוח לאומי, קופות החולים, ביטוח פנסיוני וביטוחים פרטיים. 

בפוסט הזה אתמקד בזכויות שמגיעות מהביטוח הפנסיוני כלומר קרן פנסיה וביטוח מנהלים. 

מהי קצבת נכות בביטוח פנסיוני

בקרן פנסיה מקיפה ובמרבית ביטוחי המנהלים (אלא אם מדובר בפוליסת ביטוח לחיסכון בלבד וללא רכיב ביטוחי) כולל החיסכון לגיל זקנה גם כיסוי ביטוחי במקרה של אובדן כושר עבודה וביטוח לשאירים במקרה של פטירה חו"ח. 

בקרנות הפנסיה המקיפות, מוגדת הזכאות לקצבת נכות בתקנון קרן הפנסיה והיא מוגדרת כקצבה חודשית המשולמת לעמית שאיבד לפחות 25% מכושר העבודה שלו, לתקופה העולה על 90 ימים והוא לא מסוגל לעבוד בעבודה שלו או בעבודה מתאימה אחרת לפי השכלתו, נסיונו או הכשרתו. 

אם נחלק את ההגדרה (המעט מסורבלת יש לומר…) לחלקים, אז הזכאות לקצבת נכות מורכבת מהתנאים המצטברים האלה:

  • התקופה שבה הלקוח לא מוסגל לעבוד בגלל המחלה היא לפחות 90 ימים רצופים;
  • במועד שבו התפרצה המחלה, בוצעו לחשבון של הלקוח הפקדות חודשיות שוטפות, או שהוא היה בתקופה של "הסדר ריסק" (תקופה שבה אין הפקדות שוטפות לחשבון, אבל כן משולמת מידי חודש פרמיית הביטוח) או שהוא בתקופת "ארכת ביטוח" (תקופה בת חמישה חודשים או 12 חודשים שנמנית מהחודש האחרון שבו נעשתה הפקדה לחשבון ובמהלכה נשמרים ללקוח הכיסויים הביטוחיים);
  • ועדה רפואית של קרן הפנסיה קבעה שהמחלה גרמה לאבדן כושר של לפחות 25% מכושר העבודה של הלקוח לעבוד בעבודתו או בעבודה מתאימה אחרת לפי השכלתו, נסיונו או הכשרתו. 

האם מי שחלה בקורונה נחשב "נכה" לפי ההגדרה של תקנון קרן הפנסיה?

כדי שחולה קורונה יהיה מוכר כ"נכה" ויהיה זכאי לקצבת נכות, עליו לעמוד בכל אחד מהתנאים שציינו כולל תנאי הסף של מינימום 90 ימי מחלה רציפים. 

אמנם אוכלוסיית הסיכון לסיבוכי מחלת הקורונה שעשויים להוביל לפטירה היא אוכלוסיה מבוגרת יחסית אבל משך ההחלמה, בהחלט יכולה להגיע לכמה חודשים, תלוי ברמת החולי של כל חולה וחולה וללא קשר לגילו. בהתאם לנתונים שפרסם ארגון הבריאות העולמי, משך הזמן הממוצע להחלים בקרב מי שאינו נמצא באוכלוסיה שבסיכון הוא כשבועיים. 

אולם בחלק מהחולים, מערכת החיסכון שנלחמת בנגיף יוצרת "תגובת יתר" ובבת אחת החולה עשוי לחוש הדרדרות מהירה במצבו שתבוא לידי ביטוי בקשיי נשימה. במצב כזה יש כמובן לקבל טיפול רפואי ומשך ההתאוששות עשוי להיות בין כמה שבועות לכמה חודשים. מקרים אלו מזכים ככלל את המבוטחים בקצבת נכות חודשית במידה ומתקיימים גם יתר התנאים שמנינו. 

ומה לגבי מבוטחים בביטוח מנהלים?

בעוד שקרנות פנסיה חדשות מנוהלות על ידי תקנונים אחידים ולכן ההגדרה לזכאות לקצבת נכות היא זהה, פוליסות ביטוח קיימות באלפי ורסיות ולכן, מבוטח בביטוח מנהלים צריך לבדוק את תנאי הזכאות של פוליסת הביטוח שברשותו במקרה וחלה בקורונה. אמנם בחלק ניכר מהפוליסות, ההגדרה תהיה דומה מאוד ואף זהה להגדרה שמנינו מתוך קרן הפנסיה, אולם קיימות גם פוליסות ביטוח עם הגדרות מקלות יותר כמו למשל דרישה לאובדן כושר לתקופה הקצרה מ-90 ימים או שהזכאות לקצבת נכות היא במקרה בו המבוטח איבד את כושר העבודה שלו בלבד אפילו אם עקרונית הוא מסגול לעבוד בעבודה מתאימה אחרת (נקרא גם אובדן כושר העבודה לעיסוק ספציפי. קיים בפוליסות ביטוח בלבד משום שבקרן פנסיה התנאי הוא שהעמית לא מסוגל לעבוד בעבודה שלו וגם לא מסוגל לעבוד בעבודה מתאימה אחרת). 

מוזמנים לשמוע על הנושא גם בפינה שהגשתי במגזין "סוגרים חשבון":

האם פנסיונרים גם זכאים לקצבת נכות במידה וחלו במחלת הקורונה?

פנסיונר הוא מי שהגיע לגיל פרישה מהעבודה לפי הוראות הדין ולפי תקנון קרן הפנסיה או ההגדרה בפוליסת הביטוח. בהתאם לתקנוני קרנות הפנסיה ומרבית ביטוחי המנהלים, מי שהגיע לגיל הפרישה אינו מבוטח עוד בכיסוי ביטוחי לסיכוני נכות ולכן פנסיונר שחלה בקורונה, אינו זכאי לקצבת נכות מקרן הפנסיה או חברת הביטוח. 

במידה והפנסיונר טרם הגיש תביעה לקבלת קצבת זקנה מקרן הפנסיה או חברת הביטוח ובעקבות מחלת הקורונה הוא הפסיק לעבוד, הוא יכול להגיש תביעה לקבלת קצבת זקנה. במידה והוא מקבל כבר קצבת זקנה מקרן הפנסיה או חברת הביטוח, לא חל שינוי כלשהו בקצבה כתוצאה מהעובדה שהוא חלה. 

האם בידוד או תקופת סגר ממושכת מזכה בקצבת נכות?

בידוד או סגר לכשעצמם אינם נחשבים "נכות" ולכן אין בהם כדי לזכות בקצבת נכות. אם במהלך הבידוד או הסגר מתפתחים סימני מחלה, אז חלים התנאים שמנינו, לרבות התנאי של תקופת אובדן כושר מהמחלה שאינה פוחתת מ-90 ימים.

האם מי שחלה בקורונה זכאי לקצבת נכות?

מה קורה לזכויות של מי שלא מפקיד לחשבון בתקופת הקורונה?

בתקופת הקורונה, יש שתי סיבות עיקריות למי שלא מפקיד מידי חודש לחשבון שלו: סיבה ראשונה היא כתוצאה ממחלה והסיבה השניה היא כתוצאה מחל"ת או פיטורים. נתייחס לכל אחת מהסיבות האלה בנפרד. 

מה קורה לזכויות בקרן הפנסיה של מבוטח שחלה בקורונה

מבוטח (שנקרא בקרן הפנסיה "עמית") שהוכר כזכאי לקצבת נכות מקרן הפנסיה, זכאי לקבל מקרן הפנסיה בנוסף לקצבת הנכות החודשית, גם הפקדות חודשיות לחשבון שלו. למעשה במקרה שעמית הוכר זכאי לקצבת נכות, בתקופת הנכות שהוכרה על ידי הקרן, נכנסת קרן הפנסיה בנעלי המעסיק שלו (או בנעליו שלו או הוא עצמאי) וממשיכה להפקיד לו לחשבון כל חודש כדי להגדיל את היתרה הצבורה ולשמור לו על הכיסויים הביטוחיים.

חשוב לשים לב: אם הנכות שנקבעה על ידי ועדה רפואית של קרן הפנסיה או חברת הביטוח היא נכות חלקית, גם ההפקדות שתבצע קרן הפנסיה או חברת הביטוח לחשבון או לפוליסה יהיו חלקיות בהתאם לשיעור הנכות. מה שצריך לעשות במקרה כזה הוא להשלים מידי חודש את ההפקדה ל- 100% כי אחרת יפגע באופן בלתי הפיך הכיסוי הביטוחי ולא יהיה ניתן לקבל קצבת נכות גבוהה יותר גם אם תחול החמרה במצב הרפואי.

מה קורה לזכויות בקרן הפנסיה או בפוליסת הביטוח של מי שנמצא בחל"ת או פוטר מהעבודה?

בהתאם לתקנוני כל קרנות הפנסיה החדשות ומרבית פוליסות ביטוחי המנהלים, הכיסויים הביטוחיים ורציפות הזכויות נשמרת גם בתקופות שאין בהן הפקדות במשך חמישה חודשים. התקופה הזאת נקראת "ארכת ביטוח" והיא מיועדת לתקופות של בין עבודות, הארכת חופשת לידה, חל"ת וכיוצא באלה. 

אולם בעקבות משבר הקורונה והמשבר הכלכלי שהגיע בעקבותיו, בצעד חסר תקדים החליט שר האוצר להאריך בינתיים את תקופת ארכת הביטוח לתקופה של 12 חודשים. המשמעות היא, שכל מי שפוטר או הוצא לחל"ת, או עצמאי שאיבד את מקור ההכנסות והפסיק להפקיד לקרן הפנסיה או לפוליסה, אינו צריך בשלב זה להתעסק עם פניות לחברות הביטוח לצורך שמירה על הכיסוי הביטוחי בתקופה שאין לו הפקדות כל עוד זה במסגרת התקופה של 12 החודשים מהמועד האחרון שבו הופקדה לחשבון שלו ההפקדה האחרונה. 

אם לסכם, גם בקורונה עדיף להיות בריא, עשיר וצעיר מאשר חולה, מבוגר ועני…. אבל היי, לפחות סידרו לנו לאי הפללה ;-). 

אהבתם? אשמח אם תשתפו

2 תגובות

  1. כריסטינה הגב

    מידע חשוב ביותר. תודה רבה.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן