הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

למה כל כך חשוב להבין באיזה מסלול השקעה אנחנו בקרן הפנסיה או בביטוח מנהלים או בקופת הגמל

החיסכון הפנסיוני שלנו, בין אם הוא בקרן פנסיה, בקופת גמל או בביטוח מנהלים, מושקע בשוק ההון במטרה להשיג לנו תשואות. התשואות הן מרכיב חשוב וחיוני בפנסיה שלנו והן יכולות להגדיל לנו את קצבת הזקנה במאות ואלפי שקלים בחודש. לא סתם כינה אלברט אינשטיין את הריבית דריבית בתור "הפלא התשיעי" ואמר "מי שמבין אותו מרוויח. מי שלא, מפסיד."

אז כדאי להבין איך התשואות משפיעות על החיסכון שלנו, איך אנחנו כחוסכים יכולים להשפיע עליה ומה קורה לחסכון שלנו אם לא בצענו שום בחירה בעצמנו, הכנתי מדריך קצר שיעשה קצת סדר.

איך נדע איזה מסלול השקעה הכי מתאים לנו בקרן הפנסיה ובקופת הגמל

תורת ההשקעות על קצה המזלג

אחד האלמנטים החשובים בתורת ההשקעות הוא אלמנט הזמן: כמה זמן יש לנו עד שנצטרך את הכסף. הכלל הבסיסי אומר שככל שיש לנו יותר זמן, כדאי להשקיע בנכסים תנודתיים כמו מניות שהסיכוי שלהן להשיג לנו תשואה גבוהה הוא גבוה יותר, ואם יש בדרך "מהמורות" כלומר משברים גדולים שבהם שוק ההון מתרסק, עדיין יש לנו מספיק שנים עד שבאמת נצטרך את הכסף ולכן סביר להניח שעד אז המשבר יסתיים, שוק ההון יתקן את עצמו והתשואות ימשיכו להתווסף לחשבון שלנו.

הצד השני הוא כאשר יש מעט זמן. ו"מעט" הכוונה לשנים בודדות עד שנצטרך את הכסף ובמקרה של פנסיה, הכוונה עד שנגיע לגיל הפרישה מהעבודה. במקרה כזה, נהוג לא לקחת סיכונים מיותרים כי אין לנו מספיק שנים לחכות לשוק שיתקן את עצמו במקרה של משברים גדולים במשק. לכן בחסכונות לתקופות יחסית קצרות נהוג להשקיע בנכסים שנחשבים סולידיים יותר, כאלה שיש להם סיכוי נמוך יותר להתרסק במקרה של משבר ומצד שני גם התשואות של הנכסים האלה בדרך כלל נמוכות יותר. נכסים סולידיים נחשבים אג"ח ממשלתיות, מסלולים שקליים ולפעמים גם אג"ח קונצרני מסוים.

מה זה "ריבית דריבית"

ריבית דריבית היא בעצם הריבית שמקבלים על הריבית שכבר קיבלנו עד עכשיו. אם תשאלו אותי, זה הדבר הכי קרוב לקסם אמיתי שיש. אלכימיה פיננסית של ממש שמייצרת לנו עוד כסף מכסף, בלי שנצטרך לעשות כלום.

לריבית דריבית יש השפעה עצומה ככל שתקופת החיסכון ארוכה יותר, וכמובן ככל שהתשואה גבוהה יותר. כדי להבין את הכוח העצום הזה, הנה כמה דוגמאות.

הפקדה חודשית של 300 ש"ח, שיעור תשואה שנתי של 3%:

מספר שנות חיסכוןחיסכון מהפקדה נטותשואה סך הכל חיסכון (חיסכון + תשואה)
10 36,000 5,92241,922
1864,800 20,98285,782
25 90,000 43,802133,802

הפקדה חודשית של 500 ש"ח, שיעור תשואה שנתי של 4.5%:

מספר שנות חיסכוןחיסכון מהפקדה נטותשואה סך הכל חיסכון (חיסכון + תשואה)
10 60,000 15,59975,599
18108,00057,934165,934
25150,000126,499276,499

עלי לוחצים כדי לקרוא עוד על הריבית דריבית ולהבין באיזה עוד נכסים פיננסים אפשר להרוויח ממנה.

מסלולי השקעה בפנסיה שלנו

איך כל זה קשור למסלול ההשקעה של הפנסיה שלנו?

כספי החיסכון שלנו מושקעים בשוק ההון. כל אחת מחברות הביטוח הפנסיוני, מציעה כמה מסלולי השקעה, בעלי רמות סיכון משתנות. ממסלולים שכמעט כל ההשקעה שלהם היא במניות, ועד מסלולים סולידיים במיוחד עם השקעה באג"ח ממשלתי ומסלולים שקליים.

כל אחת ואחד מאיתנו, יכולים בכל רגע נתון, לבחור איזה מסלול השקעה שנרצה, למעט בביטוחי מנהלים מסוימים שבהם התנאים סגורים ולא ניתנים לשינוי. בקרנות פנסיה וקופות גמל אין גבול למספר הפעמים שאפשר לעבור בין מסלולים, ובניגוד להשקעות אחרות שהן לא פנסיוניות, מעבר בין מסלול למסלול לא נחשב אירוע מס ואין קנסות על מעבר בין מסלולים.

איך אפשר לדעת איזה מסלול השקעה מתאים לי?

באופן כללי, לצעירים שיש להם הרבה זמן עד הפנסיה נהוג להמליץ על מסלולים שיש בהם השקעה גדולה במניות, משום שתוחלת התשואה של המסלולים האלה על פני תקופת שנים ארוכה, היא הגבוהה ביותר. אבל, ככל שהם מתקרבים לגיל הפנסיה, ככה חשוב לעבור באופן הדרגתי למסלול כמה שיותר סולידי.

חברות הביטוח ובתי ההשקעות מציעים מגוון רחב של מסלולים שחלקם בניהול אקטיבי (מנהלי ההשקעות בוחרים בעצמם כל פעם באיזה חברות להשקיע ואיזה ניירות ערך לקנות) וחלקם בניהול פסיבי שנצמד למדד מסוים כמו למשל המדד המפורסם S&P500.

בהשקעות קשה לדבר על "נכון" או "לא נכון" כי בסופו של דבר אף אחד לא יכול לנבא איך שוק ההון יתנהג בעתיד ובנוסף יש גם לא מעט אלמנטים פסיכולוגיים. מי שיודע שכל טלטלה בשוק ההון מלחיצה אותו עד כדי התקף חרדה, לא בטוח שנכון לו מסלול עם הרבה מניות גם אם הוא צעיר מאוד.

ומה אם לא בחרתי עד היום בשום מסלול השקעה?

גם אם עד היום לא בחרתם אף פעם מסלול השקעה, זה לא אומר שהכסף שוכב מתחת לבלטות. לפי החוק, יש מסלולי השקעה שהם "ברירת מחדל" והם פועלים לפי ההגיון שרמת הסיכון היא פונקציה של הגיל. המודל הזה נקרא "המודל החכ"מ" או "המודל הצי'יליאני".

איך אפשר לדעת באיזה מסלול השקעה אני?

כל אחד מאיתנו יכול לבדוק את הפרטים בחסכונות הפנסיונים שלו דרך "האזור האישי" באתר האינטרנט של החברה שמנהלת אותו. ההתחברות היא מאוד פשוטה, ואפשר להתחבר עם סיסמה קבועה, או התחברות חד פעמית עם סיסמה שנשלחת אלינו בטלפון או במייל.

אני ממליצה מאוד להכנס ל"אזור האישי" ולבדוק את כל הפרטים על החשבון שלנו, ובין היתר, לראות באיזה מסלול השקעה החיסכון שלנו מושקע.

בשלב הבא, ממליצה להכנס לאתר האינטרנט של החברה ולראות את רשימת מסלולי ההשקעה שלה. יש סיכוי לא רע בכלל שתגלו שיש לאותה חברה מסלול השקעה שמתאים לכם יותר מבחינת הגיל או העדפות הסיכון. בכל מסלול השקעה יש תיאור של הרכב הנכסים וגם פירוט התשואות של השנים האחרונות.

את הבדיקה הזאת כדי לעשות אחת לכמה שנים.

שימו לב: אם אתם במסלולי ברירת המחדל, באופן אוטומטי ככל שתתקרבו לגיל הפרישה, הרכב הנכסים שלכם במסלול ישתנה כך שהוא יהיה יותר סולידי.

אבל, אם בחרתם במסלול השקעה אחר שהוא לא במסגרת מסלולי ברירת המחדל, כל שינוי שתרצו לעשות, תצטרכו לעשות בעצמכם אז חשוב מאוד להשאר עם אצבע על הדופק.

אפשר לשמור על קשר?

אם החכמת ואפילו (רחמנא ליצלן 😉 ) נהנית מהפוסט,

אשמח לראות אותך ברשימת הדיוור של "פנסיה בסטילטו" עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה כדי להמשיך לקרוא, ללמוד, ואולי גם קצת להנות, גם מהפוסטים הבאים שלי.

ואשמח גם ל"לייק" קטן ומפרגן בעמוד הפייסבוק של "פנסיה בסטילטו".

אהבתם? אשמח אם תשתפו

8 תגובות

  1. יאנה ברקוביץ הגב

    מה דעתך על מסלולים של פוליסת חיסכון דוגמת Best Invest ?

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      היי יאנה. פוליסת חיסכון היא לא מוצר פנסיוני. היא מוצר השקעה שמתחרה בהשקעות פרטיות, פק"מים וכאלה. אין על ההפקדות במוצרים האלה הטבות מס

  2. יאנה ברקוביץ הגב
    • הילה בן חנוך לוי הגב

      הפוליסות האלה הן מוצרי השקעה רגילים ולא פנסיוניים.

  3. יאנה ברקוביץ הגב
  4. יאנה ברקוביץ הגב
  5. יאנה ברקוביץ הגב
  6. יאנה ברקוביץ הגב

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן