הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

קרן השתלמות לעצמאים – על מה הסיפור הגדול בעצם?

קרנות השתלמות לעצמאים

קרנות השתלמות הן אפיקי חיסכון המתאימים לטווח הבינוני והן מוצר נפלא וחשוב לא פחות מהשמלה השחורה הקטנה. בעבר, אופציית החיסכון באמצעות קרנות ההשתלמות הייתה מיועדת לשכירים בלבד. בנוסף, ייעודי החיסכון (כלומר המטרה לשמה אפשר לפתוח את החיסכון) היו מוגבלים להשתלמויות, כנסים מקצועיים או לימודי המשך (למשל- קורסים מקצועיים). נכון להיום, גם עובדים עצמאים יכולים לפתוח לעצמם קרן השתלמות. תודו שזה מה שעושה לכם את היום ;-). 

בתור מי שעברה השנה מסטטוס של שכירה לסטטוס של עצמאית אני נאלצת להודות שחיי העצמאות זה די תיק ולא, אני לא מדברת על תיק של שאנל… כעצמאים צריך לדאוג לתפעול מלא של הפעילות העסקית, להתנהל באופן עצמאי מול הלקוחות וכמובן, לדאוג להתנהלות נכונה מן הבחינה הכלכלית. בתוך כך, אחד מן ההיבטים הפיננסיים היותר חשובים של העובד העצמאי, היא הדאגה לטווח הארוך בין היתר דרך יצירת חסכונות כספיים. ובכן, פרט לאופציה הנפוצה והמוכרת של תכניות חיסכון לגיל הפנסיה שבה כמעט כל עצמאי מחויב כיום על פי חוק, יש באפשרות העובדים העצמאים ליצור לעצמנו חיסכון כספי נוסף: קרן השתלמות לעצמאים ואף לקבל הטבות מס מהמדינה. 

מה היא קרן השתלמות לעצמאים?

קרן השתלמות לעצמאים, בדומה לזו המיועדת לעובדים השכירים, מאפשרת לנו העצמאיים  להפקיד חלק מהכנסה החודשית לטובת קופת חיסכון, אשר כעבור תקופה בת 6 שנים, נוכל למשוך במלואה ואף ליהנות מהטבות מס (עפ"י התניות מסוימת שעליהן נדבר בהמשך ובינינו, מי לא רוצה להנות מהטבות מס, אחד הדברים הבודדים שהמדינה נותנת לנו בזמן שביתר הזמן אנחנו עסוקים בלתת לה הרבה יותר בחזרה). בניגוד לקרנות ההשתלמות לשכירים אשר ההפקדות אליהן מבוצעות ע"י העובד וגם על ידי מעסיקו (2.5% מגובה השכר- הפקדה של העובד/ת ו- 7.5% מגובה השכר- הפקדה של המעסיק), בקרנות ההשתלמות המיועדות לעצמאים ההפקדה מתבצעת על ידי העצמאים בלבד.

בכדי שנוכל כעצמאים ליהנות מהטבת המס שציינו קודם, עצמאים אשר חוסכים באמצעות קרן השתלמות צריכים להפקיד אליה עד 4.5% מגובה הכנסתם השנתית. רווחים אשר נצברו להם בקרן יהיו פטורים ממס רווח הון רק במידה והסכום השנתי אשר הפקידו לא עלה על 18,480 שקלים (נכון לשנת 2019). 

 

כל מה שצריך לדעת על קרן השתלמות לעצמאיים

מס רווחי הון בקרן השתלמות לעצמאים

הפטור ממס רווח ההון יוענק לעצמאים בשני מקרים:

  1. כספי הקרן נמשכים לאחר 6 שנים;
  2. כספי הקרן נמשכים לאחר 3 שנים (רק במקרים של שימוש בכספי הקרן לצורך השתלמות מקצועית או לימודי המשך).

האם עובדים עצמאים המועסקים כשכירים רשאים לפתוח קרן השתלמות נוספת?

חד משמעית, כן. בנוסף להיותם עובדים עצמאים אשר יכולים ליהנות מהטבות מס, עצמאים המועסקים גם כעובדים שכירים יכולים לפתוח לעצמם קרן השתלמות נוספת. בתוך כך, כדאי לדעת כי עובדים שכירים (ועצמאים) אשר מעוניינים לחסוך באמצעות קרן השתלמות, רשאים לבחור באופן עצמאי לאיזו קרן תתבצע ההפקדה שלהם. ובעוד מצד אחד הפקדות המעסיקים אינן מחויבות בחוק, הם נדרשים מצד שני להפריש כספים אל קרנות ההשתלמות מתוקף כוחם של צווי הרחבה והסכמים קיבוציים סקטוריאליים (למשל- צווי הרחבה משנת 2014 הנוגעים לעובדי ניקיון ותחזוקה).

לסיכום, בין אם אתם עובדים שכירים ובטח בבטח עובדים עצמאים, חשוב להסתכל קדימה ולחשוב על העתיד הפיננסי שלנו ולא להסתפק רק בנכסים הפיננסים שתלויים בארון. לכן, פתיחת קרן השתלמות לחיסכון היא בהחלט אופציה שחשוב לשקול ברצינות.

אפשר לשמור על קשר?

אם מצאת את המידע הזה מועיל וחשוב,

ואפילו מעט מהנה,

רשימת הדיוור של "פנסיה בסטילטו" ממתינה לך למטה בחלונית ההרשמה. 

אהבתם? אשמח אם תשתפו

4 תגובות

  1. חן הגב

    פוסט נהדר, כל כמה זמן (יותר נכון כל פעם שצריך למלא דוח הון שנתי) אני נזכרת בקרן השתלמות שפתח המעסיק האחרון ויושבת לה וצוברת אבק. באמת הגיע הזמן שאחייה אותה…

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      את חייבת! זאת הטבת מס נהדרת שגורמת לנו לשלם פחות מס בסוף שנה… מה צריך יותר מזה? (חוץ מטלפון ממפעל הפיס…)

  2. מיכל הגב

    פוסט מעולה! תודה לך! בהחלט טוב וחשוב מאוד לדעת. שומרת.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן