הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

כל מה שחשוב לדעת על כיסויים ביטוחיים בחיסכון הפנסיוני שלנו

אמנם המטרה העיקרית של המוצרים הפנסיוניים היא לשמש לנו בסיס לפנסיה בגיל פרישה (החל מגיל 60) אבל חלק מהמוצרים הפנסיוניים כוללים גם כיסוי ביטוחי לסיכוני נכות (אובדן כושר עבודה) או אפילו (לא עלינו חמסה חמסה חמסה וכל מה שעובד לכם או לפחות, לא הוכח כמזיק 😉 ) פטירה. אז באילו מוצרים יש גם כיסוי ביטוחי, מה כולל הכיסוי הביטוחי הזה ומה ממש כדאי לדעת אם נקבעה לנו נכות. הנה הפוסט שיעשה סדר ויזכיר לכולנו שכיסוי זה לא רק לטלפון. 

באיזה מוצרים פנסיונים יש כיסוי ביטוחי ומה חשוב שנדע עליו

מה זה בעצם "מוצר פנסיוני" ובאיזה מוצרים יש כיסוי ביטוחי

"מוצר פנסיוני" הוא כל מוצר שהמטרה העיקרית שלו היא לשמש לנו תחליף הכנסה בגיל הפנסיה החל מגיל 60 (זה לא המקום לבעס אבל רק מזכירה שאצל מרביתנו, הפנסיה תהיה נמוכה בהרבה מהמשכורות שהרווחנו כשכירים). המוצרים שמוגדרים בחוק כמוצרים פנסיוניים הם קרן פנסיה (ותיקה או חדשה), קופת גמל (למעט "קופת גמל להשקעה" שהיא מוצר חיסכון רגיל), פנסיה תקציבית  (לברי וברות המזל המועטים שעוד נהנים מכזו…) וביטוח מנהלים

בקרנות הפנסיה (למעט מי שיש לו קרן פנסיה כללית) ובמרבית ביטוחי המנהלים יש גם כיסויים ביטוחיים נוספים ואילו בקופת גמל אין כיסוי ביטוחי כלל וכל הסכום נצבר אך ורק לתקופת הפנסיה והפרישה מהעבודה

איזה סוגי כיסויים ביטוחיים יש בקרן פנסיה ומה הם כוללים

קרן פנסיה מקיפה היא "מוצר מדף" שכוללת באופן מובנה גם כיסוי ביטוחי מפני אובדן כושר עבודה וביטוח שאירים במקרה של פטירה עבור בן\בת הזוג והילדים הקטינים. בגלל שמדובר ב"מוצר מדף", אי אפשר לוותר על הכיסוי הביטוחי הזה אבל אפשר לבחור מראש במסלול ביטוח שנותן כיסוי נמוך יותר (כלומר במקרה של אירוע ביטוחי הקצבה שאני או השאירים יקבלו תהיה נמוכה יותר) ואז באופן טבעי גם פרמיות הביטוח שגובים מהחשבון שלנו יהיו נמוכות יותר מה שאומר שהצבירה בחשבון שאמורה לשמש אותי לפנסיה תהיה גבוהה יותר.

מי שלא רוצה בכלל כיסוי ביטוחי יכול מראש לחסוך בקרן פנסיה כללית במסלול יסוד או בקופת גמל.

מה כולל כיסוי ביטוחי בקרן פנסיה

ומה אם אין לי שאירים?

שאלת מיליון הלייקים. ברירת המחדל של מוצר פנסיוני בקרן פנסיה ולפעמים גם בביטוח מנהלים היא כיסוי שכולל גם ביטוח למקרה נכות וגם ביטוח שאירים למקרה פטירה חו"ח ובמקרה כזה בן\בת הזוג שלנו זכאים לקצבת שאירים כל ימי חייהם והילדים זכאים לקצבה עד גיל 21. 

עבור הכיסוי הזה אנחנו משלמים ומידי חודש החברות גובות מאיתנו פרמיית ביטוח ולכן עבור מי שאין לו שאירים (רווקים ורווקות ללא ילדים) המשמעות היא שהכסף נגבה מאיתנו מבלי שאנחנו זקוקים לכיסוי. 

לכן בעבר, ניתנה המלצה גורפת לכל הרווקים והרווקות לבקש מהחברות "וויתור על כיסוי ביטוחי לשאירים" ולמלא טופס הצהרה שעל בסיסו ביטלו לנו את הכיסויים הביטוחיים האלה למשך 24 חודשים אלא אם ביקשנו להחזיר את הכיסוי הזה קודם לכן. 

אז מה השתנה?

מה שהשתנה הוא "תקופת האכשרה". אל חשש – הנה ההסבר ;-): "תקופת אכשרה" היא תקופה שבה למרות שאנחנו משלמים עבור כיסוי ביטוחי, הביטוח שלנו לא מכסה הכל. במקור תקופת אכשרה נועדה למקרים שבהם הצטרפו לקרן הפנסיה מבוטחים שכבר נושאים מחלה כלשהי ולמרות שהם ממשיכים לעבוד, במשך תקופה בת 5 שנים הם לא יהיו זכאים לפנסיית נכות שנובעת מהמחלה שהייתה להם במועד שבו הצטרפו. אחרי 5 שנים אפשר לתבוע כרגיל. 

בשנת 2018 החליטה רשות שוק ההון להחיל את תקופת האכשרה גם על כל מי שוויתר על כיסוי ביטוחי לשאירים והכיסוי חזר. לכן, אם בעבר לא היה ספק שרווקים ללא ילדים ובני\ות זוג חייבים לוותר על כיסוי ביטוחי לשאירים כדי לא לשלם סתם ביטוח שהם לא זקוקים לו, היום המצב הוא שונה וכל אחד ואחת צריכים לחשוב על זה ולהתנהל לפי הערכת הסיכון שלהם. 

מתי הכיסוי הביטוחי בתוקף

הכיסוי הביטוחי בתוקף בשלושה מצבים:

  1. כל עוד מפקידים כל חודש לקרן – זה המצב הרגיל. ככלל בין אם אנחנו שכירים ובין אם עצמאים, כיום יש חובת הפרשה לפנסיה לכולם ולכן המצב הרגיל הוא השגרה שבה כל חודש אנחנו או המעסיק מפקיד עבורנו לפנסיה. במקרה כזה, מתוך ההפקדה נגבית פרמיית הביטוח ואנחנו מכוסים. 
  2. ארכת ביטוח – אם בעבר הדורות העובדים הראשונים כמעט שלא היו מחליפים את מקום עבודתם וזה השתקף ברציפות ההפקדות לקרנות הפנסיה הרי שהיום אם עבדנו יותר משנתיים באותו מקום עבודה זה נראה לנו מוגזם. לכן נקבע מנגנון בשם "ארכת ביטוח" שדואג לנו בתקופות שבין עבודות ושומר לנו על הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה במשך חמישה חודשים כשאין לנו הפקדות לחשבון. בסיום חמשת החודשים, אם לא דאגנו לשמר את הרציפות של ההפקדות, אנחנו נאבד אותן ונחשב כמצטרפים חדשים כולל הצורך לצבור שוב תקופת אכשרה. לכן, אם הגעת לחודש הרביעי ואין לך הכנסה צפויה באופק, חשוב מאוד ליצור קשר עם חברת הביטוח ולדאוג לשמירה על הרציפות של הזכויות. 
  3. הסדר ריסק – לפעמים יש תקופות ארוכות ללא הכנסות, או תקופות של חל"ת או אפילו רילוקיישן שבהן אין לנו הכנסות. לכן יש אפשרות לשמור על הכיסויים הביטוחיים גם בלי הפקדות למשך תקופה כוללת של עד 24 חודשים שבמהלכה משלמים מידי חודש רק את פרמיות הביטוח מבלי שמפקידים הפקדה שמגדילה את החיסכון לגיל הפנסיה. האפשרות של הסדר ריסק לא נעשית באופן אוטומטי ומי שהסיטואציה הזו רלוונטית לו, צריך לפנות מיוזמתו לחברת הביטוח ולבקש אותה. 

שנמשיך את הרומן המתחיל שלנו?

אם מצאת שהפוסט הזה חשוב ותרם לך ואפילו (רחמנא ליצלן!) נהנית ממנו,

והאפשרות של לקבל למייל גם את הפוסטים הבאים קורצת לך במיוחד,

רשימת הדיוור של "פנסיה בסטילטו" ממתינה לך עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה. 

ואשמח לשמוע מה חשבת על הפוסט כאן למטה בתגובות וגם להשיב על כל שאלה. אשמח גם ל"לייק" קטן ובלתי מחייב לעמוד הפייסבוק של "פנסיה בסטילטו"

 

אהבתם? אשמח אם תשתפו

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן